EOBD / OBFCM

EOBD / OBFCM – Test

Personenauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg die in gebruik zijn genomen na 31 december 2005, met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke uitsluitend wordt gevoed door benzine, dan wel met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking (diesel), zijn voorzien van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem, moet dit systeem zijn voorzien van een goed functionerende waarschuwingsinrichting en mag het systeem geen emissiegerelateerde fouten bevatten.

Dus is uw auto na 1 januari 2006, dan zal de computer van uw auto uitgelezen moeten worden.

Uitlezen brandstof- en elektriciteitsverbruik

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie (EU) verplicht gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK. Dit is een wettelijke verplichting en staat in de Uitvoeringsverordening 2021/392. Deze gegevens moeten wij uitlezen en versturen naar de RDW. De RDW verzamelt alle gegevens en sturen deze één keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap waarna de RDW alle gegevens definitief moet verwijderen. Verder doet de RDW en wij niets met deze gegevens. 

De eisen zijn van toepassing op personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die in gebruik genomen zijn na 31-12-2020 met een verbrandingsmotor en hybride-elektrische voertuigen. Dit geldt voor voertuigen met de brandstofcode B (benzine), D (diesel) of A (alcohol), eventueel gecombineerd met E (elektriciteit). 

Dus is uw auto na 1 januari 2021, dan zullen de verbruiks gegevens worden doorgegeven aan de RDW