Tips & Tricks

Tanken

Behoort u tot die mensen die vaak in reserve rijden? U loopt het risico dat u hiermee het brandstofsysteem beschadigt. Oorzaak is sediment dit zicht meestal op de bodem van de tank verzamelt. Rijdt u op reserve dan komt dit sediment mogelijk mee en kunnen pomp, filter en mogelijk de injectoren verstopt raken. Een storing, reparatie en hoge kosten kunnen het gevolg zijn. Advies is dan ook om te tanken voordat het reservelampje of indicator gaat branden. U voorkomt onnodige problemen

E5 – 98 benzine

E10-benzine met octaangetal 95 de gangbare benzine in ons land. E10 staat voor maximaal 10 procent bijgemengde ethanol. De E5-premium benzine met een octaangetal van 98 is echter ook nog steeds ruim verkrijgbaar, vooral bij de bemande tankstations. De E10-benzine is prima voor de moderne auto’s die 1.500 km per maand rijden en elke week een keer aan de pomp staan. Voor auto’s die maar 1.500 km per jaar rijden en de hele winter stilstaan, is het tanken van E10- benzine echter niet aan te raden. Het grote nadeel van veel ethanol in benzine is dat de brandstof niet lang houdbaar is. De toegevoegde ethanol in benzine kan voor verstopte leidingen zorgen. Ook kunnen de benzinetanks van binnenuit gaan roesten, omdat ethanol water aantrekt. Zeker bij langdurig stilstaan is de kans op schade aanzienlijk. Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen.

Tank ethanol vrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, Tango is de 98-benzine ethanolvrij.

Koppeling

Veel mensen laten de voet op het koppelingspedaal. Zonder dat u dat in de gaten heeft, belast u toch deels de koppeling. Die zal dan sneller slijten. Het lijkt misschien een voor de handliggend punt , maar rijd niet met uw voet op de koppeling. Bespaar geld en verleng de levensduur van uw koppeling door uw voet naast het pedaal te laten rusten.

Bandenspanning

Check regelmatig de bandenspanning of kom even langs voor een controle hiervan. Het is iets dat door veel mensen over het hoofd wordt gezien. Als de banden slechts een paar millibar minder druk hebben dan voor geschreven, slijten ze sneller en moet de motor harder werken. Uw auto is minder zuinig en verbruikt meer brandstof. De banden echter te hard oppompen, is ook niet goed, dan slijten ze in het midden van het loopvlak harder.

Terugroepacties

Autofabrikanten roepen met regelmaat auto’s terug voor ontwerp- of productieproblemen. U kunt via de website van het RDW eenvoudig checken of er op uw kenteken een terugroepactie open staat. Terugroepacties zijn gratis . Laat u de terugroepactie niet uitvoeren dan kan een kleine fout leiden tot een groot probleem. Geen gehoor geven aan een terugroepactie is dan ook niet slim.

www.rdw.nl